Publicerad: 2021-02-01

Svensk Musikvår 2021 speglar vår samtid med ny musik

För sjätte året i rad arrangerar Svensk Musikvår en musikalisk fest som med stolthet och glädje presenterar den levande svenska musikskatten. Årets festivalprofil är 250-årsjubilerande Kungl. Musikaliska Akademien som utropat 2021 till musikens år. Samtliga konserter sänds på festivalens webbsida från flera av Stockholms främsta scener för konst och musik under 17–27 mars.

Svensk Musikvår vill i samarbetet med Kungl. Musikaliska Akademien fokusera på det musikaliska nyskapandet och verksamhet som bidrar till att lägga grunden för kommande generationer svenska musiker, musikskapare och lyssnare.

I år presenterar festivalen det nya initiativet Ny musik för unga röster som syftar till att ta fram nyskrivna verk för barns röster. Projektet är tänkt att drivas i nära samarbete med Föreningen Svenska Tonsättare och anknyter även till akademiens nationella projekt Sjungande barn, vars mål är att alla barn skall få ökad tillgång till sin röst med musiken som livslång resurs för självförtroende och hälsa.

Vi vill förstärka sångrepertoaren för unga röster och samtidigt, genom att involvera framstående tonsättare, understryka värdet av att komponera välskriven musik för barn”, säger Jörgen Pettersson, initiativtagare till projektet och festivalledare för Svensk Musikvår.

Akademiens tankesmedja Unga tankar om musik bjuder på en konsert på temat ”minsta gemensamma nämnare” med sex unga musiker från olika genrer och uttryck. Som avslutning på festivalen framför Norrbotten NEO Citadel of Love av Djuro Zivkovic, som för detta verk nyligen belönades med 2020 års Järnåkerstipendium av Stiftelsen Saltö.

Svensk Musikvår är en för konstmusiken mycket viktig aktör i det svenska musiklandskapet. Vi gläds åt att festivalen i år fokuserar på akademiens arbete för framtidens musikliv genom att lyfta fram aktuella tonsättare och musiker med band till akademien och dess verksamhet. Att vi tillsammans under detta musikens år visar upp en bredd av musikaliska uttryck inspirerar till fortsatt konstnärlig utveckling, kommenterar Fredrik Wetterqvist, ständig sekreterare i Kungl. Musikaliska Akademien.

Årets program bjuder som alltid på en spännande och variationsrik blandning av musik. Flera av akademiens ledamöter medverkar dessutom själva och har varit delaktiga i det konstnärliga urvalet för årets konserter.

Ur festivalprogrammet:

  • Blåsarsymfonikerna och Cathrine Winnes ger ”She Composes Like a Man – Live” med ett uruppförande av Britta Byström och verk av det tidiga 1900-talets stora kvinnliga tonsättare.
  • Hyllade dirigenten Christian Karlsen, Kammarensemblen och mezzosopranen Isabel Pfefferkorn framför Mother Tongue av nigeriansk-schweiziske Charles Uzor. Arrangeras av Konserthuset Stockholm.
  • Elever från Kulturskolan Stockholm framför musik av bland andra Maria Lithell Flyg och Ulla-Carin Nyquist.
  • Ensemble MA och sopranen Alexandra Büchel framför Ivo Nilssons Matematik à la Satane med text av Nobelpristagaren Nelly Sachs. Medverkar gör även författaren Aris Fioretos. En samproduktion med Judisk Kultur i Sverige.
  • Gustaf Sjökvists Kammarkör och Stockholms Saxofonkvartett uruppför verk av Karin Rehnqvist, Gunnar Bucht och Matthew Peterson.

Den sjätte upplagan av Svensk Musikvår går av stapeln ett år efter att pandemin tvingade konsertlokalerna att stängas. Fjolårets festival var bland de första som på kort varsel ställde om till webbsända, corona-anpassade konserter, eftersom den råkade sammanfalla med införandet av de första restriktionerna för folksamlingar.

I år är det viktigare än någonsin att genomföra festivalen. Vi behöver göra allt vi kan för att hålla kulturlivet vid liv. Men framför allt ligger det i den nutida musikens natur att spegla och reagera på samtiden. Dessa extrema förhållanden har givit upphov till en mängd nyskriven musik som vi behöver få uttrycka och vår publik behöver höra, säger Jörgen Pettersson.

Anna Einarsson beskriver sitt verk Courage, mon amie som ”en relief av tiden vi befinner oss i”. Tonsättaren och professorn i komposition Karin Rehnqvist betonar vikten av att vara varsam med sig själv och andra i dessa tider och säger att hennes musik ”blir mildare, klangen mer dämpad”.

Alla konserter visas på Svensk Musikvårs webbsida och kommer att finnas tillgängliga efter festivalen. I anslutning till konserterna hålls modererade samtal mellan de deltagande musikerna, tonsättarna och publiken. Förhoppningen är att kunna återskapa en del av den gemenskap kring den nya musiken som festivalen gjort sig känd för.

Mer information om hela programmet, medverkande och pressbilder publiceras löpande på svenskmusikvar.se Länk till annan webbplats.

Huvudman för Svensk Musikvår är Studio 53 i samverkan med Stockholms Saxofonkvartett. Festivalen genomförs med stöd av Musikverket, Kulturrådet, Föreningen Svenska Tonsättare, Kungl. Musikaliska Akademien och i samarbete med Aliasteatern, Blåsarsymfonikerna, Elektronmusikstudion, Folkoperan, Föreningen för fri improviserad musik, Fylkingen, Judisk kultur i Sverige, Konserthuset Stockholm, Konstakademien, Kulturskolan Stockholm, Kungl. Musikhögskolan, Musikaliska, Musikcentrum Öst, Norrbottensmusiken, Samtida Musik, Sofia församling, Stockholms domkyrkoförsamling och Svensk Musik.

För information och intervjuer, kontakta:
Jörgen Pettersson
Festivalledare Svensk Musikvår
070–552 34 22 | jorgenpettersson@hotmail.com
www.svenskmusikvar.se Länk till annan webbplats.

Kontakt

Jörgen Pettersson
Festivalledare Svensk Musikvår
070–552 34 22 jorgenpettersson@hotmail.com