Övriga skrifter

Sångaren och notbilden: något om hur sångare tolkade noterna under det sena 1700-talet och om vad vi kan göra idag

En stor och betydelsefull del av dagens klassiska sångrepertoar består av musik från tidigare århundraden, en repertoar vi har gemensamt med tidigare generationer musiker och sångare. Sångaren och notbilden av Iwa Sörenson von Gertten ger en lättnavigerad handledning i hur man tänkte under det sena 1700-talet och hur vi i dag kan göra när vi arbetar med musik från den epoken.

Under senare tid har intresset för äldre uppförandepraxis ökat, och utgåvor som ligger nära originalet har blivit mer tillgängliga med både "urtext"- och faksimilutgåvor. Vi kan i dag använda oss av samma material som fanns för flera hundra år sedan och se samma notbild som sångare hade tillgång till på den tiden musiken var ny.


Det finns dock en inbyggd problematik när det handlar om tolkningen av notbilden. Olika traditioner under olika epoker och i olika länder gör det svårt och osäkert för den sångare som vill ge sig i kast med musik som skrivits under epoker där en del av den skapande processen lämnades över till exekutörerna.


Iwa Sörenson von Gertten, född 1946 i Göteborg, är operasångerska och sångpedagog. Parallellt med anställningen vid Kungliga Operan 1979-2001 verkade hon som frilansande konsertsångerska och har gjort flera prisbelönta skivinspelningar. Som sångpedagog har hon arbetat vid Musikhögskolorna i Göteborg och Stockholm samt Uppsala universitet. Intresset för uppförandepraxis har funnits med sedan 70-talet, och avsaknaden av svensk pedagogisk litteratur i ämnet blev utgångspunkten för skapandet av handboken Sångaren och notbilden som är nummer 150 i akademiens skriftserie.


Författare: Iwa Sörenson von Gertten
Inbunden 96 s.
Utgivningsår 2021
ISBN 978-91-7844-457-1
Säljs via bokhandeln

nummer i skriftserien: 150

Kategorier