Nationalmuseum
Konferens
Sinnenas Samklang. Bildkonst, musik och ljudmiljöer kring år 1900
Sensuous Consonance. The visual arts in conjunction with music around 1900
DATUM FÖR KONFERENSEN: 4 oktober 2024 • 09.00-17.30
PLATS: Kungl. Musikaliska Akademien och Nationalmuseum, Stockholm
I samarbete med Kungl. Musikaliska Akademien anordnar Nationalmuseum under hösten 2024 den tvärvetenskapliga konferensen Sinnenas samklang: Bildkonst, musik och ljudmiljöer kring år 1900. Syftet med konferensen är att belysa den mångfacetterade, internationella strävan efter att sammanföra musik och bildkonst som fanns under perioden kring sekelskiftet 1900.
9:00–12:30 Kungl. Musikaliska Akademien, Blasieholmstorg 8, Stockholm (obs, föranmälan)
13:30–17:30 Nationalmuseum, Södra Blasieholmshamnen 2, Stockholm
Ingen föranmälan om du endast deltar i eftermiddagens föreläsningar på Nationalmuseum.
Begränsat antal platser på Kungl. Musikaliska Akademien, anmäl dig till linda.hinners@nationalmuseum.se senast 20 september om du avser att delta i hela dagens program.
Från decennierna omkring sekelskiftet 1900 finns många exempel på djupgående förening av musik och bildkonst. Trots att konstarterna vänder sig till olika sinnen finns viktiga likheter – såsom färgrikedom, kraftspel i tid och/eller rum, samt en principiell (men i praktiken sällan absolut) frånvaro av ord – som kunde bilda grund för föreningen. Ett konstverk som på ett eller annat sätt vände sig till både örat och ögat, och som helt eller delvis undvek att tala med ord, kunde antas ha särskilt goda förutsättningar att skänka en förnimmelse av det intima såväl som det sublima, av dolda sammanhang och av bortombegreppslig mening.
Ett exempel är skulptören Alice Nordins byst Andante patetico (1898–1911) som fick sitt namn från den långsamma satsen i tonsättaren, violinisten och målaren Hugo Alfvéns Sonat för violin och piano (1896). Bysten tillkom som del av ett konstartsöverskridande samspel mellan Nordin och Alfvén, ett samspel där lyssnande och betraktande, musicerande, skulpterande och komponerande möttes i vad som i efterhand framstår som ett estetiskt och intimt romantiskt experiment. Ett annat svenskt verk som tycks eftersträva ett slags förening av bildkonst och musik är Gottfrid Larssons skulptur Symfoni (1906–09) i foajén till Kungl. Musikaliska Akademiens gamla konsertsal vid Nybroviken i Stockholm.
Det övergripande ämnet för den tvärvetenskapliga konferensen Sinnenas samklang/Sensuous consonance är den mångfacetterade, internationella strävan efter att sammanföra musik och bildkonst, såsom Nordins och Larssons skulpturer är lokala exempel på. Det kommer att finnas plats för såväl fallstudier som för mera principiella diskussioner.
Konferensen hålls på engelska och det är kostnadsfri att delta.
Läs hela programmet här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Läs mer om akademiens arbete för musikforskning här.